مخابرات

طی ماه های گذشته با راه اندازی سامانه ای برای حذف پیامک های تبلیغاتی، میلیون ها مشترک موبایل اپراتورهای مختلف از دریافت این نوع پیام ها انصراف دادند.

راه فرار از پیامک های تبلیغاتی
بیش از ۲۰ سال از ورود تلفن همراه به ایران می‌گذرد و در این مدت این وسیله ارتباطی بسیاری موارد از جمله شیوه‌های کسب و کار کشور را با تغییرات متعدد مواجه کرده است. بر این اساس طی این سالها در بسیاری موارد شرکتها و افراد از این وسیله ارتباطی بهره گرفته و تلاش کرده‌اند از تلفن همراه برای بهبود شرایط کسب و کار خود بهره گیرند.

بدین ترتیب طی سال‌های گذشته مشترکان تلفن همراه دائما با معضلی به نام پیامک‌های تبلیغاتی مواجه بوده و وقت و بی وقت دریافت چنین پیامک‌هایی آرامش آنها را برهم می زد. در کنار این نوع پیامک‌ها موارد دیگری نیز بودند که از آنها به عنوان پیامک‌های ارزش افزوده یاد می‌شد و با دریافت آنها مشترک ملزم به پرداخت هزینه نیز می‌شد.

البته اپراتورها در پاسخ به گلایه مندان این روند هم تاکید داشتند که اگر فردی علاقه ای به دریافت این پیام ها ندارد، می تواند از طریق ارسال کدهای اعلام شده به اپراتور مربوطه این موضوع را اطلاع رسانی کند تا اپراتور ارسال پیامک های تبلیغاتی برای آنان را غیر فعال کنند. با این وجود همچنان به دلیل اینکه قطع این سیستم موجب می‌شد دسترسی به پیامک‌هایی مانند پیام بانک‌ها نیز متوقف شود، در بسیاری موارد مشترکان ترجیح می‌دادند از چنین اقدامی خودداری کنند.

اما پس از کش و قوس‌های مختلف در این راه، در گام اول اپراتورهای تلفن همراه ملزم به تفکیک پیامک های بانکی از سایر پیام ها شدند و در گام بعد چندی پیش کد واحد در نظر گرفته شد تا بدین ترتیب دیگر مشترکان سردرگم نشده و با به خاطرسپاری تنها یک کد بتوانند برای سیم کارت های مختلف خود اقدام به ثبت درخواست برای حذف پیامک های تبیلغاتی اقدام کنند.

بدین ترتیب با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزه‌های مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری، این سازمان اینگونه اعلام کرد که به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روش‌های ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر خواهد کرد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری ضمن اعلام این خبر، با اشاره به اعلام نارضایتی مردم از عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد پیامک‌ها متذکر شد: از این پس روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ یا شماره‌گیری #۸۰۰* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند.

صادق عباسی شاهکوه در عین حال اظهار کرد: درصورت فعال سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال سازی را به مشترک اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا ۲۱ برای مشترکان ارسال شود، گفت: درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود.

عباسی همچنین تصریح کرد: قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال تاکید کرد: طرح جدیدی که به منظور ساماندهی پیامک‌های ارزش افزوده طراحی شده نباید منجر به قطع دریافت پیامک‌های تراکنش بانکی شود.

وی درباره اشکالاتی که از سوی برخی کاربران تلفن همراه به طرح حذف پیامک‌های ارزش افزوده مطرح می شود نیز توضیح داد: اشکالاتی که از سوی مردم مطرح می‌شود در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیگیری خواهد شد تا با انعکاس این مشکلات به اپراتورها نقاط ضعف این بخش برطرف شود.

وی در ارتباط با افرادی که مدعی شده‌اند برخی اپراتورها ۲۴ ساعت پس از غیر فعال‌سازی پیامک‌های ارزش افزوده بار دیگر آنها را فعال می‌کنند نیز اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا تخلف و خلاف مقررات بوده و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

بدین ترتیب با راه اندازی این سامانه مدتی است به نظر می رسد مشکلات مشترکان در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده کمتر شده و عده بسیاری نسبت به غیرفعال کردن این پیامک ها اقدام کرده‌اند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تا ابتدای تیر ماه سال جاری، طبق آخرین آمار از سوی اپراتور اول، یک میلیون و ۵۷ هزار سرویس و سه میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده و در اپراتور دوم نیز تعداد سرویس های لغو شده ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۵۵ مورد و پیامک‌های تبلیغاتی لغو شده ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۱۳ مورد بوده است. در اپراتور سوم هم ارسال ۳۸ هزار سرویس و ۴۸ هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.

با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، که جزئیات کاهش تعرفه‌های اینترنت قبلا در همین سایت منتشر شده، شرکت ارتباطات سیار سریعا نرخ تعرفه دیتای آزاد دائمی و اعتباری را به میزان ۲۰ درصد کاهش و روی جداول تعرفه‌ای خود درج کرد. طبق این مصوبه اپراتورهای موبایل باید نرخ دیتای ازاد را به 0.4 ریال برسانند.

تعرفه‌های جدید دیتای سه اپراتور تلفن همراه
البته لازم به ذکر است که کاهش نرخ دیتا از نیم به 0.4 ریال عملا مشترکان دائمی را شامل می‌شود چرا که نرخ دیتای آزاد برای مشترکان اعتباری 0.75 ریال بود.

متفاوت بودن نرخ دیتای آزاد برای مشترکان دائمی و اعتباری به مصوبه دیگری از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مربوط می‌شود که در آن مجوز افزایش نرخ برای مشترکان اعتباری به میزان حداکثر 50 درصد تعرفه دیتای دائمی داده شده است.

در این مطلب نرخ‌های جدید دیتای اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل را برای شما ارائه می‌دهیم.

همراه اول:

در حالیکه مصوبه مجموعه وزارت ارتباطات حرفی از کاهش نرخ دیتای آزاد برای مشترکان اعتباری به میان نیاورده است اما اپراتور اول ارتباطی هم‌زمان با موعد کاهش تعرفه‌ها، پیشتازی کرده و نرخ‌های جدید را در سایت خود قرار داده است.

تعرفه‌های جدید دیتای سه اپراتور تلفن همراه


همراه اول در تغییر و تحولات تعرفه‌ای که انجام داده، نرخ دیتای آزاد برای مشترکان اعتباری را هم‌پای دائمی کاهش داده و از 0.75 به 0.6 ریال رسانده است.

ایرانسل:

تعرفه اینترنت ایرانسل نیز به شرح زیر است:

تعرفه‌های جدید دیتای سه اپراتور تلفن همراه


رایتل:

تعرفه مصرف عادی (خارج از بسته) اینترنت سیم‌کارت‌های رایتل در جدول زیر نشان داده شده است:

تعرفه‌های جدید دیتای سه اپراتور تلفن همراه


تعرفه آزاد استفاده از اینترنت برای مشترکین دائمی در ساعت 2:00 الی 14:00، 0.1 ریال به ازای هر کیلوبایت و در ساعت 14:00 الی 2:00، 0.5 ریال به ازای هر کیلوبایت محاسبه خواهد شد.

 

 

 

منبع: تک نیوز

خواندن 417 دفعه

 پیامک های تبلیغاتی با محتوای نامناسب و حتی غیراخلاقی چندوقتی است که تبدیل به مزاحم های همیشگی تلفن های همراه شده اند. اما آیا ارسال این پیامکهای نامناسب واقعا جرم است؟

«به همسر یا دوست خودت شک داری؟ خیانت؟ هک صد درصد تلگرام در سایت زیر»  پیامک های تلفن همراهتان را چک کنید. چند پیام تبلیغاتی در یکی دو روز گذشته دریافت کرده اید؟ از بین پیامک های دریافتی چند پیام با این محتوا برای شما فرستاده شده است. پیامک مزاحمی که شما را دعوت به هک تلگرام همسر و یا دوستتان می کند و این ادعا را دارد که می توانید به خیانت و یا وفاداری او پی ببرید. محتوای نامناسب و غیراخلاقی برخی پیامک های تبلیغاتی به خصوص پیامک ذکر شده این سوال را به وجود می آورد که آیا ارسال گسترده چنین پیامکی با این محتوا جرم است؟ آیا مخاطبانی که این پیام برای آنها ارسال شده است این حق را دارند که بابت چنین محتوایی به سازمانهای مرتبط شکایت کنند؟ این سئوال ها را از  دکتر «سید احسان رئیس الساداتی» حقوقدان پرسیدیم. او چنین گفت:

برای پیامک های تبلیغاتی نیاز به قانون های جدید داریم

برای ارسال پیامک های تبلیغاتی منع قانونی وجود ندارد.تخلفات این پیامک ها به دو عامل محتوا و اصل ارسال آنها بستگی دارد. یک زمانی شما در سامانه ای ثبت نام می کنید برای شما پیامک ارسال می شود که ممکن است هزینه آن از شما کسر شود و یا اینکه رایگان است. تبلیغاتی که کسر می شود نمی تواند بدون اجازه شما باشد. اما اینکه در کل پیامک های تبلیغاتی امنیت روانی جامعه را دچار اختلال می کند یا خیر هنوز بین حقوق دانان محل اختلاف است. به آیین نامه هایی هم که در وزارت خانه ها وجود دارد نمی توان اعتماد کرد. چون نظارتی وجود ندارد ممکن است خلاف قانون باشد. ما باید در این خصوص در مجلس قانون داشته باشیم که هنوز نداریم. اگر این موضوع ابعاد حقوق شهروندی و حق الناس داشته باشد باید برایش قانونی تصویب شود که موضوع را بررسی کند. مثلا ارسال تبلیغات از سوی اپراتورهای تلفن همراه فقط با اجازه صاحب خط امکان پذیر باشد.

با پیامک‌های غیراخلاقی تبلیغاتی چه کنیم؟



 این پیامک چه قوانینی را نقض کرده است؟

اما در خصوص این مصداق مشخص می توان گفت که محتوای آن کاملا قابل پیگیری است. یعنی شما می توانید برای شکایت به طور مستقیم به دادسرا مراجعه کنید و دادستان نیز اگر با چنین محتوایی رو برو شود آن را پیگیری می کند و چندین ماده در قانون وجود دارد که می توان به آن در این باره استناد کرد. طبق ماده ۱۸ جرایم رایانه ای: « هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌‌که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

 همچنین در ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده است: « هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی ‌یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض ‌یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات ‌رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به‌ نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه براعاده حیثیت در صورت امکان‌، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.»

در ماده ۶۹۹ مجازات اسلامی نیز آمده است: « هرکس عالما عامدا به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب ‌اتهام او می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی ‌متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب‌گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن ‌شخص‌، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا (۷۴) ضربه ‌شلاق محکوم می‌شود.» همینطور که در این پیامک آمده است نوشته شده که اگر شک دارید من برای شما هک می کنم. این حرف اقدام به شروع جرم است که طبق قانون خودش یک جرم محسوب می شود.

در این پیامک می گوید که اگر شک دارید من برای شما هک می کنم. این اقدام به شروع جرم هم هست که طبق قانون بازهم جرم است. در این باره ماده ۲۸۶ نیز وجود دارد که می گوید:

«هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونهای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، نا امنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فیالارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.
تبصره- هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به مؤثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می‌شود.»

در این ماده از کلمه اخلال استفاده شده است. زمانی بحث اخلال مطرح است که اشاعه وسیع باشد و همه این ها باید از سوی دادستان احراز شود و چون این موضوع کیفری است حساسیت زیادی وجود دارد و نمی توان برای همه نمونه ها حکم کلی داد و باید هرپیامک و تعداد ارسال آن را جزء به جزء بررسی کرد. حبس درجه ۵ نیز بین ۶ماه تا دوسال و حبس درجه ۶ نیز ۲ تا ۶ ماه است.

این پیامک مصداق تشویش اذهان عمومی است

به نظر من به عنوان یک حقوقدان این پیامک قابلیت تحت تعقیب بودن دارد. نکته خیلی مهم این است که برای چنین مواردی سطح اعتراض اهمیت دارد. هرچه وسیع تر باشد موثر تر است. مثلا یک زمانی قتل فجیعی اتفاق می افتد اما فقط مردم محلی از آن خبردار می شوند. اما یک زمانی قتل ساده تری رخ می دهد اما اشاعه آن در جامعه بار منفی روانی زیادی را ایجاد می کند. اعتراض به این موارد نیز باید جدی باشد. در حال حاضر همه مردم ناراضی هستند اما همه صرفا غر می زنند و اعتراض جدی انجام نشده است.یکی دیگر از راهها این است که خود قضات باتوجه به حضور مردم در شعبات دادسرا ها متوجه می شوند که این موضوع  ابعاد ملی پیدا کرده است و خود قوه قضاییه تحت لوایحی موضوع را بررسی کند. راه زیاد است ولی مهم احساس مردم است که باید در این موضوع برانگیخته شود. این پیامک تشویش اذهان عمومی است و می توان اینطور دید که چه کسی گفته که خیانت به قدری در جامعه زیاد است که باید این پیامک شکل بگیرد؟ یا خیانت آنقدر زیاد است که یک درد اجتماعی شده است.

 

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

 بیش از یک سال از اجرای طرح احراز هویت مشترکان تلفن همراه می‌گذرد و همچنان برای دقت مشترکان تلفن‌های همراه در این زمینه هشدارهای متعدد منتشر می‌شود.

مراقب سیم‌کارت‌هایتان باشید!
به منظور کاهش مشکلات ناشی از سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های دارای هویت جعلی، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی(رگولاتور حوزه ارتباطات) به اجرای طرح احراز هویت پرداخته و بدین ترتیب در قالب پیامک‌هایی که از سوی اپراتورها به دست مشترکان رسید به آنها اعلام شد که برای تکمیل اطلاعات هویتی سیم‌کارت خود مدت زمان محدودی فرصت داشته و پس از آن سیم کارت‌های احراز هویت نشده به تدریج قطع خواهند شد.

اکنون نیز مدتی است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سامانه‌ای طراحی کرده تا افراد از طریق مراجعه به این سامانه از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.

رگولاتوری در این باره به اطلاع‌رسانی نیز پرداخته و تاکید کرده است: «مشترک گرامی مسئولیت استفاده از سیم کارت به عهده کسی است که سیم کارت به نام وی ثبت شده است. لذا به منظور جلوگیری از سوء‌ استفاده احتمالی شما می توانید با مراجعه به سامانه www.mobilecount.cra.ir تعداد سیم کارت های ثبت شده به نام خود را در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه دریافت و با مراجعه به دفاتر اپراتورها نسبت به تعیین تکلیف سیم کارت های ثبت شده به نام شما که مایل به ادامه فعالیت آن ها نیستید اقدام کنید.»

 

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

استخدام