مخابرات

شرکت مخابرات ایران در قبض‌های دوره جدید خود، افزایش تعرفه تلفن ثابت و کاهش نرخ اینترنت را اعمال کرده است.

داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: «تعرفه‌های جدید تلفن ثابت و اینترنت طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، در قبوض جدید مشترکان مخابرات اعمال شده است. کارکرد مشترکان در قبوض اول مرداد تا اول مهر ۹۵ با در نظر گرفتن تعرفه‌های جدید، محاسبه شده است.»

به گفته زارعیان، در قبوض جدید مشترکان، تعرفه تماس شهری درون استانی از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه محاسبه شده و هزینه حداقل کارکرد شهری به ازای هر دوره مبلغ ۲۹۷۰ تومان آمده است. میزان حداقل تماس برای هر تلفن روستایی، ۲۰۰ دقیقه و برای هر تلفن شهری ۳۳۰ دقیقه است که در قبوض شهری حدود ۲۹۷۰ تومان به ازای یک دوره دو ماهه می‌شود.

معاون مخابرات ایران در مورد اعمال تعرفه‌های جدید اینترنت در قبوض گفت: «کاهش تعرفه اینترنت برای مشترکان اینترنت حجمی مخابرات اعمال شده است. بر این اساس هم اکنون مشترکان اینترنت حجمی مخابرات تا ۶۷ درصد پایین‌تر از تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه پرداخت می‌کنند.»

او افزود: «بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ۱۰۰ گیگابایت اینترنت یک‌ساله ۱۶۴ هزار تومان قیمت دارد؛ در حالی که هم اکنون مخابرات اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی را ۹۰ هزار تومان محاسبه می‌کند.»

 

 

 

منبع: زومیت

مساله سلب مالکیت سیم‌کارت‌های ایرانسل از افرادی که به مدت ۹۰ روز از سیم‌کارت‌شان استفاده نکنند، به موضوع داغ این روزها تبدیل شده و برای بعضی از کاربران نگرانی‌ها و سوالاتی را ایجاد کرده است.

برای پاسخ به این سوال‌ها  با روابط عمومی ایرانسل گفتگو شده است. روابط عمومی شرکت ایرانسل به کاربرانی که سیم‌کارت‌شان سلب مالکیت شده توصیه کرده است که در پیام‌رسان تلگرام خود حتما تایید دومرحله‌ای را فعال کنند و پیش از قرار گرفتن اطلاعات پیام‌رسان خود در اختیار صاحبان جدید شماره‌های غیرفعال، این اطلاعات را کاملا پاک کنند.

مدتی است که شرکت ایرانسل از شرکت‌های مخابراتی فعال در ایران در مورد تعلیق سیم‌کارت‌های غیرفعال به کاربران خود هشدار داده است. اولین بار در اطلاعیه این شرکت اشاره شده بود که «کلیه سیم‌کارت‌های اعتباری شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که پس از فعال‌سازی، حداقل به مدت ۹۰ روز متوالی منتهی به ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ خاموش بوده و یا از آنها هیچ استفاده‌ای نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز ۲۰ آبان ۱۳۹۴، به حال تعلیق دائم درآمده و به مالکیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بازگردانده می‌شود».

براساس آنچه در اطلاعیه ایرانسل اشاره شده بود منظور از فعالیت، «برقراری تماس، ارسال و یا دریافت MMS و SMS  غیر تبلیغاتی، شارژ مجدد و یا استفاده از اینترنت همراه است».

این موضوع باعث ایجاد برخی ابهامات در میان کاربران این اپراتور شد. در عین حال چند روزی است که بحث درباره استفاده از اکانت تلگرام صاحبان شماره‌های قبلی سیم‌کارت‌های ایرانسل هم داغ شده است. در واقع اگر سیم‌کارت‌ فرد سلب مالکیت شود صاحب جدید آن می‌تواند از شماره صاحب قبلی استفاده کند و از طریق آن به شبکه‌های اجتماعی او از جمله اطلاعات و مسیج‌های شخصی او در تلگرام دسترسی پیدا کند.

این مساله باعث شد پلیس فتا هم درباره موضوع به اظهارنظر بپردازد.

سرهنگ نیک نفس ، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هم در این باره در مصاحبه با مشرق‌نیوز به کاربران گفته است «پیش از فروش سیم‌کارت خود تمامی اکانت‌های فعال درشبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیر فعال کنند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم‌کارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیر فعال و حذف کنند و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری شده را هم از شبکه‌های اجتماعی حذف نمایند».

به دلیل اهمیت موضوع و برای شفاف‌سازی بیشتر، دیجی‌کالا مگ در همین زمینه با روابط عمومی شرکت ایرانسل به گفتگو پرداخته است.

روابط عمومی ایرانسل در مصاحبه با دیجی‌کالا مگ درباره مساله سلب مالکیت سیم‌کارت‌های ایرانسل گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۱۷ مورخ ۸/۴/۱۳۹۴ خود با ­توجه به افزایش تقاضا برای سیم­‌کارت­‌های اعتباری شبکه­‌های تلفن همراه کشور و در راستای حمایت از حقوق مشترکان و افزایش رضایت آن‌ها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیم­‌کارت­‌ها در جهت بهره­‌مندی موثر و کارآمد از شماره­‌ها که جزء منابع کمیاب محسوب می­‌شوند و همچنین جبران هزینه­‌های اپراتورها، دستور­العمل مدیریت سیم­‌کارت­‌های اعتباری را تصویب کرده است.

بر اساس این مصوبه که درباره همه اپراتورها صادق است، اپراتورهای تلفن همراه قانونا مجاز هستند تا سیم‌کارت‌های اعتباری غیرفعال موجود در شبکه را پس از طی مراحل قانونی سلب مالکیت کنند. البته لزوما همیشه این اتفاق نمی‌افتد اما این حق برای اپراتور محفوظ است. شماره‌های تلفن همراه در زمره سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و این قانون نیز برای نیاز به پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار و نبود شماره آزاد وضع شده و محدود به شبکه ایرانسل نیست و در سایر اپراتورها هم به وقوع می‌پیوندد.

روابط عمومی ایرانسل به ما گفت: «ما علاقه‌ای به سلب امتیاز سیم‌کارت‌های غیر فعال نداریم و تا حد امکان نیز تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد؛ ولی در عین حال در برخی مواقع به دلیل محدودیت‌هایی که در رنج شماره‌ها وجود دارد مجبور به این کار هستیم. در چنین مواقعی نیز ملاک ما برای غیر فعال بودن سیم‌کارت، به مراتب فراتر از حداقل زمان تعیین شده در مصوبه کمیسیون است.»

به گفته روابط عمومی ایرانسل، این اپراتور درباره سلب مالکیت اطلاع‌رسانی لازم را انجام ‌می‌دهد و مشترکان می‌توانند به سادگی با انجام هرگونه فعالیت در شبکه، سیم‌کارت خود را مجددا فعال و از سلب مالکیت جلوگیری کند.

یکی از مشکلاتی که احتمالا برای فردی که سیم‌کارتش سلب مالکیت می‌شود پیش خواهد آمد استفاده صاحب جدید از شبکه‌های اجتماعی او و بویژه پیام‌رسان تلگرام است. روابط عمومی ایرانسل در این باره به دیجی‌کالا مگ گفت: این موضوع یکی از مشکلات موجود در پیام‌رسان تلگرام است و ما در این زمینه به مشترکان خود هشدار داده‌ایم. توصیه ما به کاربران تلگرام این است که موارد ایمنی را لحاظ کنند.

کاربران تلگرام بهتر است گزینه «تایید دو مرحله‌ای» (Two-Step Verification) را در پیام‌رسان تلگرام فعال و برای حساب تلگرام خود یک رمز عبور شخصی تعیین کنند تا اگر فرد دیگری قصد داشت با همان شماره در دستگاه دیگری حساب کاربری فرد را فعال کند نیاز به وارد کردن رمزعبور داشته باشد. از طرفی ایرانسل به همه افرادی که سیم‌کارت‌شان را تغییر مالکیت داده‌اند اکیدا توصیه می‌کند حتما حساب تلگرام خود را پاک (Delete Account) کنند.

 

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

همراه اول، ایرانسل و رایتل با چند اپراتور خارجی برای رومینگ (ارائه خدمات ارتباطی به مشترکان در کشورهای دیگر) قرارداد دارد.

وضعیت رومینگ همراه اول، ایرانسل و رایتل

اپراتورهای تلفن همراه برای خدمات‌دهی به مشترکان خود در کشورهای دیگر باید با اپراتورهای دیگر قرارداد بسته و خدماتشان را از طریق آنها به کاربران موبایل ارائه دهند.

به خدماتی که اپراتورها در اپراتور دیگر ارائه می‌دهند رومینگ می‌گویند. اپراتورهای ایرانی برای ارائه خدمات گسترده رومینگ در سراسر جهان با اپراتورهای کشورهای دیگر قرارداد امضا کرده‌اند و هر کدام در کشورهای مختلف به ارائه این خدمات می‌پردازند.

همراه اول با ۲۷۲ اپراتور از ۱۱۴ کشور برای ارائه خدمات رومینگ به سیم‌کارت‌های دائمی و با ۵۴ اپراتور از ۳۲ کشور برای ارائه رومینگ به سیم‌کارت‌های اعتباری در خارج از کشور قرارداد دارد.

ایرانسل نیز در بخش سیم‌کارت‌های دائمی با ۴۲۲ اپراتور از ۱۶۴ کشور، در بخش سیم‌کارت‌های اعتباری با ۱۳۹ اپراتور از ۸۱ کشور و در بخش سیم‌کارت‌های دیتا با ۳۱۸ اپراتور در ۱۲۵ کشور قرارداد دارد.

رایتل نیز با ۱۲۳ اپراتور در ۷۸ کشور دنیا قرارداد رومینگ دارد.

 

 

 

منبع: زومیت

به گفته فعالان عرصه ارائه‌ی سیم‌کارت کودک طی چهار ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار سیم‌کارت کودک در کشور عرضه شده است.

مجموعه انارستان با همکاری اپراتور اول طی ماه‌های گذشته به ارائه‌ی سیم‌کارت‌های کودک در بازار پرداخته و برای ارائه محتوای مناسب کودکان نیز همکاری‌هایی با شرکت‌های مختلف انجام داده است.

محسن مروجی - مدیر عامل این مجموعه - اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته در حوزه کودک و نوجوان در کشور فعالیت چندانی صورت نگرفته و معمولا برخوردهایی که برای امنیت کودکان و نوجوانان در این فضا صورت می‌گرفت حالت سلبی داشت، در حالی که کشورهای مختلف به ارائه‌ سرویس‌های مختلفی در این زمینه می‌پردازند.

وی در عین حال با اشاره به مطالعاتی که در زمینه‌ی ارائه خدمات امن به کودکان صورت گرفته، ادامه داد: اکنون بازاری سه میلیونی برای فعالیت در این بخش وجود دارد و طی چهار ماه و نیم اول فعالیت ما موفق به ارائه بیش از ۵۰۰ هزار سیم‌کارت در کشور شده‌ایم.

مدیر عامل این شرکت با بیان این‌که اکنون محتوای غنی در این زمینه وجود ندارد از همکاری با ۳۰۰ شرکت در زمینه تامین وحتی تولید محتوا یاد کرد و گفت: برای بحث امنیت دستگاهی که کودکان و نوجوانان از آن استفاده می‌کنند نیز طراحی‌های مختلفی صورت گرفته و ظرف چند ماه آینده شاهد رونمایی از سیستم عامل امن و قابل مدیریت برای کودکان خواهیم بود.

مروجی در پایان نیز از دریافت موافقت اصولی این شرکت برای فعالیت عنوان اپراتور مجازی (MVNO)  خبر داد و متذکر شد: در این قالب ظرف دو سال آینده امکان جذب چندین مشترک وجود خواهد داشت.

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

استخدام