اینترنت

تحقیقات اخیر مراکز آماری هم‌چون آکامای نشان می‌دهد که اینترنت همراه در ایران رشدی ۱۶۰ درصدی را از نظر سرعت تجربه کرده است. میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران در سه ماه آخر سال ۲۰۱۵ در حدود ۱.۸ مگابیت بر ثانیه بوده است که این میزان در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به ۴.۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است. اگر نگاهی به وضعیت اینترنت کلی در ایران داشته باشیم در این بازه زمانی رشدی ۷۵ درصدی را شاهد هستیم، به این ترتیب که میانگین سرعت از ۲ به ۳.۵ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

اگرچه این آمار امیدوار کننده به نظر می‌رسد اما اگر بخواهیم نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشیم در می‌یابیم که هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد. ۹۰.۵ درصد اماراتی‌ها به اینترنت با سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند و این آمار برای ترکیه، قطر و اردن به ترتیب ارقام ۸۷.۲، ۷۸.۸ و ۶۲.۱ درصد است.

این موسسه آماری هم‌چنین بیان می‌کند که میانگین جهانی سرعت اتصال به اینترنت به ۶.۳ مگابیت بر ثانیه رسیده است که رشدی ۱۲ درصدی را در این بازه ۶ ماهه نشان می‌دهد. این موضوع هم‌چنین نشان‌گر این است که میانگین سرعت اینترنت در کشورمان هنوز ۲.۸ مگابیت بر ثانیه کم‌تر از میانگین جهانی است.

میانگین بیشترین سرعت دسترسی به اینترنت در سطح جهان ۳۴.۷ مگابیت بر ثانیه است که به نسبت آخرین سه ماهه سال ۲۰۱۵ رشدی ۶.۸ درصدی را داشته است. در جدول زیر پرسرعت‌ترین کشورهای آسیایی در بخش اینترنت را مشاهده می‌کنید:


منبع: آی تی رسان

 

خیلی از کاربران سرویس‌های اینترنتی با اتمام زودهنگام حجم اینترنت خود روبرو می‌شوند. برخی از کاربران دلیل این موضوع را گیگ‌خوری یا کم فروشی اپراتورها می‌دانند. معاون رگولاتوری از دلیل اتمام زودهنگام حجم اینترنت و گزارشات کم فروشی اپراتورها می‌گوید.

حسین فلاح جوشقانی سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی در مورد نارضایتی کاربران از اتمام زودهنگام حجم اینترنت اعلام کرد: «ما این مورد را در برخی از رسانه‌ها می‌خوانیم و می‌شنویم، اما اگر این موارد به صورت مصداقی برای ما بیان شود آن را پیگیری می‌کنیم و اگر اپراتور تخلف کرده باشد این موضوع را  اعلام خواهیم کرد.»

فلاح جوشقانی ادامه داد: «بر اساس مستندات و پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا به حال با موضوع حجم خوری یا کم فروشی اینترنت در اپراتورها روبرو نشده‌ایم. سامانه‌های نظارتی ما نشان می‌دهند که اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه به میزان حجم اینترنتی که به مشترکان می‌فروشند، سرویس ارائه می‌دهند و در این میان حجمی خورده نشده یا کم فروش انجام نمی‌شود.»

به گفته‌ی معاون رگولاتوری، مشترکانی که با موارد این‌چنینی روبرو می‌شوند، مصداق آن تخلف را به رگولاتوری اعلام کنند تا ما موضوع را پیگیری کنیم.

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد دلیل تمام شدن زودهنگام حجم اینترنت کاربران گفت: «در بیشتر موارد بی توجهی کاربران به زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی، باعث مصرف حجم زیادی از اینترنت این افراد می‌شود. کاربران اینترنتی بدون آنکه متوجه سپری شدن وقت بشوند، در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و متوجه نمی‌شوند که حجم زیادی از بسته‌ی اینترنت‌شان در این مدت زمان تمام شده است.»

او در مورد دلیل دیگری که کاربران اینترنت موبایل بیشتر با آن روبرو می‌شوند توضیح داد: «مورد دیگری که کاربران اینترنت به‌خصوص کاربران اینترنت همراه به آن برخورد می‌کنند، بحث بدافزارها است. این بدافزارها حجم اطلاعات گوشی را جابجا می‌کنند یا اینکه در استفاده از بسته‌های اینترنتی مشترک، اختلال ایجاد کنند.»

به گفته‌ی فلاح جوشقانی، مواردی گزارش شده که کاربر روی موبایل خود بسته اینترنتی یا سرویس اینترنت را فعال نکرده اما بررسی‌ها نشان داده که این سرویس برای مشترک فعال است و پهنای باند مصرف می‌شود. دلیل این مورد وجود برخی بدافزارها در گوشی تلفن همراه کاربر است که باعث ایجاد اختلال در سرویس اینترنت همراه مشترک موبایل می‌شود. در این مورد هم مشترک و هم اپراتور موبایل حق دارد. اینکه کاربر بدون اطلاع، اپلیکیشنی را روی تلفن همراهش نصب کند و در کنار آن نیز بدافزاری بدون اطلاع کاربر نصب شود، سبب خواهد شد تا حجم اینترنت کاهش یافته و به نوعی گیگ‌خوری رخ دهد.

معاون رگولاتوری تأکید کرد: «اگر با یک نمونه که در آن کاربر بر اساس میزانی که حجم خریده، سرویس دریافت نکرده باشد یا اپراتور کمتر از میزان گفته‌ شده حجم مصرفی به کاربر دهد، روبرو شویم، با آن برخورد کرده و حتی همان یک مورد را در رسانه‌ها اعلام عمومی خواهیم کرد.»

فلاح جوشقانی شرح داد: «تا کنون موردی که اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه تخلفی این چنین انجام داده باشند در بررسی‌ها نشان داده نشده و ثابت نشده است. کاربران در صورتی که به مصرف اینترنت‌ خود شک دارند می‌توانند ریز مصرف‌شان را از اپراتور خود بخواهند. در این زمینه می‌توانند به پرتال اپراتور خود مراجعه کنند و با استفاده از مشخصات کاربری‌شان، ریز مصرف اینترنت خود را ببینند. پس از مشاهده‌ی ریز مصرف اگر با مورد تناقضی برخورد کردند ابتدا آن را به اپراتور خود و سپس به سامانه‌ی ۱۹۵ اعلام کنند تا برررسی شود.»

بدین ترتیب اگر شما نیز به مصرف اینترنت خود شک داشته یا مدرکی که ثابت کند حجم اینترنت‌ دریافتی کمتر از حجم مصرفی اعلام شده توسط اپراتور است می‌توانید این مورد را از طریق شماره تماس ۱۹۵ یا سامانه‌ی اینترنت 195.ir مراجعه کرده و این مورد را گزارش کنید.

 

 

 

منبع: زومیت

تلگرام فیلتر می شود؟

شهریور 01, 1395
بازدید: 306
نوشته شده توسط

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: ادامه فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله تلگرام، منوط به تبعیت از قوانین داخلی است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در پاسخ به این که شبکه‌های اجتماعی خارجی فیلتر می‌شود یا خیر، افزود:‌ در حال حاضر فعالیت همه شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور ادامه دارد و قوانین و مقررات کشورمان در این شبکه‌ها رعایت نمی‌شود.

خرم‌آبادی، تصریح کرد: چنانچه شبکه‌های اجتماعی و بخصوص تلگرام به همین رویه ادامه بدهند، قطعا فیلتر خواهند شد.

وی افزود: در این زمینه همه اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و حتی اعضای شورای عالی فضای مجازی متفق القول هستند که هر چه سریع‌تر باید زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی فراهم شود.

 

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کره جنوبی بار دیگر به عنوان کشوری که سریع‌ترین اینترنت را به شهروندان خود ارائه می‌دهد شناخته شد. طبق گزارش منتشر شده ایران در جایگاه هفتاد و سوم قرار دارد.

بنابر گزارش‌هایی که کمپانی OpenSignal منتشر کرده است کره جنوبی ارائه‌دهنده سریع‌ترین اینترنت در هر دو حالت وای‌فای و تلفن همراه (سلولار) به شهروندانش است. متوسط سرعت اینترنت در کره جنوبی به ۴۱.۳۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و این در حالی است که افغانستان با متوسط سرعت ۲.۲ مگابیت بر ثانیه در جایگاه آخر قرار دارد.

سنگاپور با متوسط سرعت اینترنت ۳۱.۱۹ مگابیت بر ثانیه در جایگاه دوم ایستاده و مجارستان نیز با متوسط سرعت اینترنت ۲۶.۱۵ مگابیت بر ثانیه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید ایران با رسیدن به متوسط سرعت اینترنت ۵.۱۳ مگابیت بر ثانیه در جایگاه هفتاد و سوم قرار دارد.

OpenSignal این اطلاعات را با استفاده از جمع‌آوری داده‌های شبکه موبایل از ۹۵ کشور دنیا به دست می‌آورد. روش جمع‌آوری این اطلاعات نیز استفاده از اپلیکیشن OpenSignal بر روی گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها توسط کاربران است.

در گزارش‌های کمپانی OpenSignal آمده که وای‌فای محبوب‌ترین نوع ارتباطات بوده و البته جای تعجبی ندارد. در بیشتر مناطق، اینترنت بی‌سیم سرعت بیشتری نسبت به شبکه‌های موبایل داشته و به همین دلیل کاربران به سمت استفاده از ارتباطات بی‌سیم می‌روند.

با وجود اینکه در ایران تنها ۳۶.۸۸ درصد از ارتباطات با اینترنت وای‌فای است، شهروندان کشورهایی مانند هلند، چین و نیوزلند بیشتر از وای‌فای استفاده می‌کنند که می‌تواند به دلیل گستردگی زیرساخت‌های ارتباطات وای‌فای عمومی در مناطق مختلف شهرهای این کشورها باشد.

کره جنوبی بار دیگر توانست به عنوان کشوری که سریع‌ترین سرعت اینترنت را به شهروندانش ارائه می‌دهد شناخته شود. هرچند باید صبر کرد و دید با آمدن اینترنت 5G چه تغییراتی رخ خواهد داد.

 

 

 

منبع: زومیت

استخدام