خودرو

با توجه به بودجه‌ی ارائه‌شده از سوی دولت به مجلس، سال آینده بنزین ۵۰ تومان گران می‌شود.

بنزین سال آینده ۵۰ تومان گران می‌شود

دولت در لاریحه بودجه سال ۹۶ کل کشور پیشنهاد کرده است قیمت بنزین و سایر فرآورده های نفتی در سال آینده حداقل ۵ درصد افزایش یابد.

در بند (د) تبصره یک لایحه بودجه آمده است:

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور تا سقف پانزده هزار ریال به مصرف برساند. این منابع جزو درآمد شرکت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات بر نرخ صفر است

بدین ترتیب اگر این بند از لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی رأی بیاورد؛ بنزین بدون سرب با افزایش ۵۰ تومان به ۱۰۵۰ تومان خواهد رسید. قیمت بنزین سوپر هم که در حال حاضر ۱۲۰۰ تومان است با افزایش ۵ درصدی به ۱۲۶۰ تومان خواهد رسید.

با توجه به این مصوبه؛ هزینه یک باک ۳۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومان، یک باک ۴۰ لیتری بنزین ۲۰۰۰ تومان، یک باک ۵۰ لیتری بنزین ۲۵۰۰ تومان و یک باک ۶۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت خواهد داشت. نظر شما در مورد این افزایش قیمت چیست؟

 

 

 

 

منبع: زومیت

خواندن 357 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از مواردی که به‌طور حتم برای اکثر افراد در طول زندگانی آن‌ها پیش می‌آید، خرید خودرو است. حال این اتفاق می‌تواند چندین بار ایجاد شود و یا حتی در حالت مشاوره و راهنمایی برای دیگران مطرح شود.

در این بین بایستی به چند مورد در انتخاب یک خودروی مناسب دقت کرد، به خصوص با توجه به اوضاع متفاوت خودرو در بازار ایران، شاید بی‌دقتی در خرید و یک انتخاب اشتباه، به‌راحتی چندین میلیون تومان به شما ضرر زده و باعث شود تا مدت‌ها حسرت این اشتباه را بخورید. در ادامه برایتان ۶ نکته مهم را مطرح کردیم که پیش از خرید بایستی به آن‌ها فکر نمایید و سپس اقدام به خرید خودروی مدنظرتان کنید. با چرخان همراه باشید.

۱- خودروی صفر یا کارکرده؟

اول از همه به بودجه خودتان نگاه کنید. بدون شک، شما با یک هزینه مشخص، بازه متفاوتی از خودروها را در پیش روی خواهید داشت. به طور مثال اگر ۸۰ میلیون تومان داشته باشید، شاید ۴ یا ۵ خودروی صفر جهت انتخاب داشته باشید اما اگر به سراغ محصولات کار کرده بروید، این مقدار به بیش از دو یا سه برابر برسد، چرا که بسته به میزان کارکرد ماشین، تنوع قیمتی بسیار بالاتر رفته و حتی قادر هستید از میان محصولاتی دست به انتخاب بزنید که دیگر تولید نیز نمی‌شوند! حالا شما به دنبال ماشین صفر کیلومتر هستید یا کارکرده؟

اگر سه شرط زیر را دارید، از خودروی صفر کیلومتر استفاده کنید

    زیاد از مسایل فنی ماشین سر در نمی‌آورید و می‌خواهید خودروی شما تا مدت‌ها بدون دردسر کار کند
    به فروش سریع خودرو فکر نمی‌کنید و حداقل ۳ سال از آن استفاده خواهید کرد
    امکان خرید مستقیم از کمپانی و با استفاده از شرایط تسهیلاتی را دارید، موردی که معمولا فقط برای خودروهای صفر در نظر گرفته می‌شود

اگر هم سه شرط زیر را دارید، می‌توانید به سراغ یک محصول کارکرده بروید

    از مکانیک و مسایل فنی ماشین سر در می‌آورید و اگر خودروی دست دوم‌تان به مشکلی برخورد، قادر به تشخیص آن هستید
    ممکن است خودرو را پس از مدت کوتاهی استفاده، بفروشید و به سراغ ماشین دیگری بروید
    پول نقد کافی جهت خرید خودرو را دارید و به دنبال استفاده از تسهیلات و یا خرید قسطی نیستید

۲- ایمنی، حلقه مفقوده در محصولات وطنی

تنها نگاهی گذرا به آمار تصادفات جاده‌ای، به‌خوبی نشان می‌دهد که کشور عزیزمان، با اقتدار در صدر این مقوله ایستاده و سالیانه هزاران نفر در سوانح جاده‌ای کشته و یا مجروح می‌شوند. در این بین، سه مقوله رانندگی، جاده و خودرو، بیشترین تاثیر را در این امر دارند که البته در صورت وقوع تصادف، مورد سوم یعنی خودرو، تاثیر اصلی را خواهد گذاشت.

پس حتما پیش از خرید و انتخاب، به میزان ایمنی خودروی خود دقت ویژه‌ای بکنید. به دنبال تست‌های استاندارد بین‌المللی آن باشد، از تعداد ایربگ‌ها، نوع ترمزها و… اطلاع حاصل نمایید و صرفا از روی ظاهر خودرو یا شرایط خوب خرید، یک ماشین را انتخاب نکنید. ایمنی را بایستی در کشور ما بسیار جدی گرفت و به طور قطع یک انتخاب صحیح، مهم‌ترین پیشگیری در هنگام وقوع سانحه است.

۳- توانایی فنی

چقدر از موتور و گیربکس یک خودرو اطلاعات دارید؟ چه میزان این موضوع برای شما اهمیت دارد؟ موتور و گیربکس، دو عنصر بسیار مهم در خرید یک خودرو هستند که البته بسته به نوع استفاده شما، می‌تواند دارای تغییراتی شود.

به عنوان مثال اگر استفاده اصلی شما از خودرو، برای رفت و آمد بین خانه و محل کار، آن هم در مسیری شلوغ و پر ترافیک است، شاید انتخاب یک گیربکس اتوماتیک با موتوری معمولی، کار شما را راه بیندازد. اما اگر مسافت‌های طولانی بین جاده‌ای هدف اصلی‌تان از خرید است، پس قاعدتا یک موتور با توانایی مناسب، بایستی برایتان اولویت بیشتری نسبت به گیربکس اتوماتیک داشته باشد.

البته اکثریت خریداران، به صورت ترکیبی از ماشین خود استفاده می‌کنند، یعنی هم برای استفاده درون شهری و هم مسافرت، از یک خودرو بهره می‌گیرند و به همین خاطر، بایستی اولویت را به سلیقه آن‌ها داد.

پیش از خرید، به حجم موتور، مقدار اسب بخار، گشتاور، مدل گیربکس و… حتما توجه کنید. به یاد داشته باشید که همیشه میزان اسب بخار بیشتر، لزوما به معنای چابکی بهتر خودرو نیست و باید این قدرت را نسبت به وزن خودرو بسنجید. در واقع یک خودروی ۱۰۰۰ کیلوگرمی با قدرت ۱۰۰ اسب بخار، می‌تواند چالاکی بیشتری نسبت به یک خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی با ۱۲۰ اسب بخار داشته باشد. البته در این بین حتما به گشتاور هم توجه داشته باشید که بیشترین تاثیر را در زمان آغاز به حرکت دارد.

مدل گیربکس هم بسیار مهم است. صرف استفاده از واژه اتوماتیک، دلیل بر راحتی خریدار نخواهد بود. در حال حاضر مدل‌های متنوعی از گیربکس‌های اتوماتیک در بازار وجود دارد که با فناوری‌های مختلفی ساخته شده و برخلاف گیربکس دستی که اختلاف عملکرد بین آن‌ها نسبتا کم است، در اینجا شاهد تفاوت‌های بسیاری خواهیم بود. پس حتما از نوع گیربکس، عملکرد و فناوری ساخت آن اطلاعات کافی حاصل نمایید.

۴- از کسانی که آن اتومبیل را داشتند، سوال کنید!

در بسیاری از مواقع، شما تنها با نگاه به ظاهر و چک کردن مشخصات از روی کاغذ، نمی‌توانید به توانایی یک خودرو پی ببرید و بهترین کار در این امر، استفاده از نظر کسانی است که از این محصول تا به حال بهره برده‌اند. ضمن اینکه شما می‌توانید بررسی‌های تخصصی این خودرو را از سایت‌ها و مجلات معتبر نیز خوانده و بدین طریق، دید کامل‌تری نسبت به این خودرو پیدا کنید.

برای این منظور یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از فروم‌های تخصصی خودروهاست که هر ماشین دارای تاپیک‌های مجزا بوده و قاعدتا کسانی‌که از آن استفاده می‌کنند، بیشترین حضور را در چنین مکان‌هایی دارند. اگر در ارتباط با انتخاب خود و یا مواردی تردید دارید، حتما به صورت شفاف و صریح سوال کنید، مطمئن باشید که یک مصرف کننده خودرو، خیلی بهتر از فروشنده آن به شما پاسخ خواهد داد. همچنین با کمی پرس و جو می‌توانید از گروه‌های تلگرامی آن خودرو و یا گروه‌ها و کانال‌های مرتبط مطلع شده و به کسب اطلاعات جامع‌تری نسبت به انتخاب خود بپردازید.

پس این را به‌خاطر بسپارید که به دور از هرگونه عجله و شتاب‌زدگی، درباره خودروی خود به تحقیق بپردازید و بهترین افراد برای این جستجو، همان صاحبان این محصول هستند.

۵- آپشن‌های مورد نظرتان را دسته بندی کنید

این روزها، خودروهای جدید (به خصوص از کمپانی‌های معروف و معتبر) دارای لیستی بلند بالا از امکانات متنوع هستید. دیگر سیستم پارک خودکار در حال ورود به اکثر ماشین‌هاست و حتی ترمز اتوماتیک، حرکت چراغ‌ها با پیچیدن و… تبدیل به امکاناتی استاندارد شده‌اند (البته برای خارج!).

بهتر است قبل از انتخاب خود، لیستی از آپشن‌های حیاتی را برای خودتان مشخص کنید. ممکن است شما در منطقه‌ای گرمسیر زندگی کنید و وجود گرمکن صندلی اهمیتی نداشته باشد و یا از طرفی، بخواهید که خودرویتان حتما دارای سانروف بزرگ و یا سقف پاناروما باشد. شاید زیاد از حد اهل ویراژ دادن و مارپیچ رفتن باشید و قاعدتا بایستی به‌دنبال خودرویی با توانایی ESP بگردید. پس حتما نیازهای اصلی و علایق‌تان را مشخص کنید و سپس لیستی از آپشن‌های مربوطه را بنویسید. حال هر خودرویی که انتخاب کردید، نگاه کنید که تا چه حد توانسته به این نیازهای شما پاسخ دهد.

البته در این بین توجه داشته باشید که بسته به میزان بودجه‌تان، سطح امکانات هم دچار تغییر و تحول خواهد شد اما همیشه کمپانی‌هایی هستند که حتی در قبال پول پرداختی کم‌تر، امکانات بیشتری را ارایه می‌دهند و حتی ممکن است این آپشن‌ها به‌قدری برایتان مهم باشد که حاضر به استفاده از یک خودرو با توان کم‌تر اما سطح تجهیزات رفاهی بیشتر شوید.

۶- بررسی کنید که آیا خودرو نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد؟

شاید خودرویی که شما انتخاب کرده‌اید، دارای قدرت موتوری مناسب، ایمنی بالا و شرایط فنی تایید شده‌ای از سوی مصرف کنندگانش باشد، اما نسبت به بهای پرداختی، گران به نظر برسد. در واقع شما بایستی در رنج قیمتی مربوطه، تمام خودروهای مشابه را در کنار انتخاب خودتان قرار داده و سپس بررسی کنید که سایر اتومبیل‌ها، دارای چه مزایا و معایبی نسبت به محصول انتخابی شما هستند.


ممکن است با کمی جستجو متوجه شوید که یک خودروی ارزان‌تر از انتخاب شما، دارای شرایط نسبتا مشابهی بوده و بر فرض تنها چند آپشن کم‌تر دارد اما در مقابل، بهایی داشته که معقول‌تر است. یا در طرف مقابل متوجه شوید که تنها با کمی افزایش بودجه، می‌توانید صاحب ماشینی بشوید که از نظر سطح تجهیزات و امکانات دارای ارزش بیشتری در برابر پول پرداختی است. اگر هم قصد خرید خودروی صفر کیلومتر را دارید، حتما به بازار دست دوم آن توجه کنید که اگر روزگاری مجبور به فروش شدید، با پیش بینی وضعیت موجود، خسارت کم‌تری متوجه‌تان شود.

 

 

 

 

 

منبع: چرخان

خواندن 433 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سیستم‌های ایمنی خودرو مانند دیگر تجهیزات آن، از گذشته تا به امروز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌اند. شاید اهمیت این سیستم‌ها به سبب مرتبط بودن با جان انسان‌ها، پیشرفت چشم‌گیرتری را موجب شده است.

۱۱ فناوری ایمنی در خودرو

تمامی بهبودهایی که در زمینه سیستم‌های ایمنی خودرو صورت گرفته است، در مدت ۱۰ ثانیه قابل بازگو کردن است. با تماشای تست‌های تصادف از روبرو در پنجاه سال پیش، این سؤال مطرح خواهد شد که در آن زمان انسان‌ها چگونه جان سالم به در می‌بردند؟ کمربندهای ایمنی، ضربه‌گیرها، پشت‌سری صندلی، صندلی کودک همه و همه مواردی هستند که فاصله بسیار زیاد ایمنی خودروهای امروزی را با گذشته نمایان می‌سازند. این فاصله به‌قدری زیاد است که حتی پیشرفت‌هایی چون تولید ایربگ برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی نیز به چشم نمی‌آید.

در اینجا به بررسی ۱۱ مورد از مهم‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه طی ۲۵ سال گذشته می‌پردازیم.

۱. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

بدون شک، سیستم کنترل پایداری بعد از معرفی ترمزهای ضد قفل (ABS)، بزرگ‌ترین نوآوری مرتبط با صنایع خودرو است. این سیستم ابتدا در سال ۱۹۹۵ توسط کمپانی بوش بر روی خودروهای مرسدس بنز کلاس S و بی‌ام‌و سری ۷ قرار گرفت. سیستم کنترل پایداری، عملکرد سیستم‌های ABS و کنترل کشش را با نرخ انحراف از مسیر (سرعت دورانی خودرو) و سنسورهای زاویه فرمان درمی‌آمیزد. اگر خودرو در آستانه لغزش یا انحراف از مسیر قرار گیرد، سیستم کنترل پایداری بی‌درنگ به‌طور خودکار در یک یا چند چرخ اقدام به ترمزگیری می‌کند یا توان مورد استفاده را کاهش می‌دهد تا خودرو را به مسیر بازگرداند. این اتفاقات به قدری سریع رخ می‌دهند که اغلب راننده متوجه شرایط و سوانحی که امکان وقوع آن‌ها هست، نخواهد شد. تمام خودروهای ایالات متحده آمریکا از مدل‌های سال ۲۰۱۲ به بعد، به صورت اجباری باید به سیستم کنترل پایداری به صورت استاندار مجهز شوند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۲. ترمزهای ضد قفل

ترمزهای ضد قفل (ABS) تا اواسط دهه ۹۰ میلادی آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته بودند و در خودروها جایگاهی نداشتند. حتی  زمانی که راه خود را به خودروها باز کردند، از ملزومات آن به شمار نمی‌آمدند. تا آن‌که در سال ۲۰۱۲ سیستم کنترل پایداری برای خودروها (در ایالات متحده آمریکا) اجباری شد. تا قبل از ورود ABS به خودروها رانندگان مجبور بودند به جای آن‌که پدال ترمز را به‌طور ممتد فشار دهند، آن را به‌دفعات فشرده و آزاد کنند تا از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری و قدرت فرمان‌پذیری خودرو را حفظ کنند. سیستم ABS به منظور بیشینه کردن کشش موجود و کاهش قابل توجه مسافت توقف، به‌طور پیوسته فشار ترمز را در هر چرخ تنظیم می‌کند. همچنین این سیستم این قابلیت را برای راننده فراهم می‌کند تا بدون نگرانی نسبت به پایداری خودرو در عبور از موانع به خودرو فرمان دهد

سیستم‌های ایمنی خودرو


۳. سیستم نظارت بر فشار تایرها

شاید ترکیدن لاستیک قابل پیش‌بینی نباشد، اما آیا پنچری‌های کوچکی را که به‌مرور مشکل‌ساز می‌شوند، می‌توانید تشخیص دهید؟ سیستم‌های نمایش فشار باد تایرها یا  (TPMS) که از سال ۲۰۰۷ (در ایالات متحده آمریکا) اجباری شده‌اند، در دو حالت به انجام‌وظیفه می‌پردازند. نسخه ارزان‌قیمت‌تر، سرعت چرخ‌ها را اندازه می‌گیرد و با داده‌هایی که در اختیار دارد، مقایسه می‌کند. تایری که دارای شرایط مناسبی نباشد با سرعت متفاوتی نسبت به دیگر تایرها حرکت می‌کند و در این زمان است که چراغ هشداردهنده آن روشن می‌شود. اما بخش عمده‌ای از این سیستم‌ها از سنسورهای فشار وایرلسی بهره می‌برند که درون هر چرخ تعبیه می‌شود و فشار لحظه‌ای آن را مشخص می‌کنند. برای رانندگانی که در مسابقات شرکت می‌کنند یا پیچ‌های تند را با سرعت پشت سر می‌گذارند، سیستم TPMS برای اطلاع از رسیدن هر چهار تایر به دمای کاری مورد نظر، حیاتی خواهند بود.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۴. کیسه هوای جانبی

کمپانی ولوو برای اولین بار کیسه‌ هوای جانبی را با به‌کارگیری در خودروهای سدان و واگن 850 مدل ۱۹۹۵ معرفی کرد. این کیسه‌های هوا چه در درب خودرو و چه در صندلی قرار داده شده باشند؛ به شکل قابل ملاحظه‌ای جراحات قفسه سینه را در تصادف از طرفین کاهش می‌دهند. برخی از خودروها مانند مرسدس بنز کلاس E از دو کیسه‌ هوای جانبی مجزا بهره می‌برند. خودروهای دیگری چون شاسی-بلندهای سایز متوسط کمپانی جنرال موتورز مثل شورولت Traverse، بیوک Enclave و GMC Acadia به کیسه هوای جانبی مجهز هستند که در طرف دیگر (وسط خودرو) قرار می‌گیرد و از آسیب رسیدن به راننده و سرنشین جلوگیری می‌کند. با این حال، این نمونه‌ها مثال‌های خاصی از این کیسه‌های هوا هستند. کیسه‌های هوای جانبی مدتی است که از ملزومات خودروها شناخته می‌شوند و جای خود را در این صنعت باز کرده‌اند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۵. کیسه هوای پرده‌ای محافظ سر

خودرو ولوو S80 مدل ۱۹۹۹، اولین خودرویی است که به‌صورت استاندارد به کیسه هوایی مجهز شده بود که هر دو سرنشین جلو و عقب را از قسمت شیشه‌ای جانبی خودرو محافظت می‌کرد. همانند کیسه‌های هوای جانبی، کیسه‌های هوای پرده‌ای محافظ سر نیز ازلحاظ فنی در ایالات متحده آمریکا اجباری نیستند. با این حال تنها تعداد محدودی خودرو نظیر جیپ Wrangler و دوج Viper از آن‌ها بی‌بهره هستند. در اکثر خودروها، کیسه‌های هوای پرده‌ای مدتی بعد از برخورد همچنان شرایط خود را حفظ می‌کنند تا از سر و دیگر قسمت‌های بالایی بدن در مواقعی که خودرو واژگون می‌شود و در مقابل خرده‌شیشه و اجزایی از خودرو که پرتاب شده‌اند، محافظت کند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۶. فولاد با استحکام بالا

با توسعه روش‌های جدید و به‌کارگیری فناوری‌های نوین، فولاد همچنان در حال مستحکم‌تر شدن است. فولادهای با استحکام جدید، از ترکیبات ویژه‌ای بهره می‌برند که باعث سبک‌تر شدن و درعین‌حال مقاوم‌تر شدن آن‌ها می‌شود. با به‌کارگیری این فولاد در نقاط حساسی چون ستون‌ها و قسمت زیرین خودرو، جایی که پاهای سرنشینان قرار می‌گیرد، احتمال آسیب به‌شدت کاهش می‌یابد؛ چراکه فولاد مورد بحث به‌آسانی خم نمی‌شود و تاب نمی‌خورد. همچنین با افزایش استحکام شاسی، خودرو سواری آن نیز بهبود می‌یابد.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۷. سیستم روشنایی HID تطبیقی

چراغ‌های زنون نسبت به نمونه‌های هالوژنی پرنورتر هستند و طیف رنگ‌های موجود در نور خورشید را بهتر به نمایش می‌گذارند. چراغ‌های LED نیز عصر جدیدی را پایه‌گذاری کردندو در مصرف انرژی بسیار بهتر ظاهر شدند. بااین‌حال مسئله روشنایی تنها بخشی از مزایای آن‌ها است. چراغ‌های تطبیقی این قابلیت را دارند تا روشنایی خودرو را طوری تنظیم کنند که نور، داخل چشم‌های راننده‌ روبرو قرار نگیرد و عملا خطر تصادف به دلیل کاهش دید رانندگان در این مواقع به صفر برسد. همچنین چرخش چند درجه‌ای و اضافه شدن پرتو‌های نور جانبی سر پیچ‌ها، رانندگی در شب را بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۸. ترمز اضطراری خودکار

اگر تا به حال در زمان رانندگی موقعیتی را تجربه کرده باشید که در آن تنها با لحظه‌ای نگاه به جایی ‌غیر از جاده (معمولا این حواس‌پرتی را تلفن همراه موجب می‌شود)، ناگهان متوجه می‌شوید که فاصله شما با خودروی جلویی بسیار کم شده است، ضرورت وجود ترمز خودکار را درک خواهید کرد. دوربین‌، لیزر، رادار یا ترکیبی از آن‌ها در ساختار ترمز‌های خودکار به کار گرفته می‌شود. سیستم‌های ترمز خودکار در زمانی که احتمال وقوع تصادف تشخیص داده شود، کنترل کامل را در دست می‌گیرند و توانایی آن را دارند که خودرو را به‌طور کامل متوقف کنند. همچنین سیستم‌های ترمز خودکاری وجود دارد که نسبت به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نیز حساس هستند

سیستم‌های ایمنی خودرو


۹. سیستم نظارت بر نقاط کور

سیستم‌های نظارت بر نقاط کور با به‌کارگیری رادار یا سنسورهای مافوق صوت در یک‌چهارم انتهایی خودرو، احتمالا دقیق‌ترین سیستم کمکی رانندگی هستند که در عین حال حواس راننده را پرت نمی‌کنند. البته برف، گردوخاک و به‌طور کلی آب‌وهوای نامناسب، کارکرد این سنسور‌ها را مختل می‌کند؛ اما زمانی که مانعی وجود نداشته باشد، علامت هشداردهنده تعبیه‌شده در آینه‌های جانبی یا در خودرو می‌تواند از خطرات موجود در جابه‌جایی بی‌موقع بین خطوط جلوگیری کند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۱۰. سیستم دید در شب

تا زمانی که قیمت سیستم‌های دید در شب بسیار بالا است، این سیستم‌ها آن‌چنان که باید مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. اما این مسئله برای خودروهای لوکس کاملا متفاوت است. دوربین‌های مادون قرمز این سیستم، تصویری از اجسامی را که خیلی دورتر از شعاع نور چراغ‌های خودرو است، نمایش می‌دهد و همچنین این قابلیت را دارد تا انسان‌ها و حیوانات را به‌صورت جداگانه مشخص کند. با این حال امکان خاموش کردن چراغ‌ها و حرکت به‌صورت مخفیانه وجود ندارد؛ چراکه هیچ‌یک از خودروسازان علاقه‌ای به پذیرفتن عواقب به‌کارگیری سیستم دید در شب به‌عنوان تنها مرجع تشخیص محیط اطراف، ندارند.

سیستم‌های ایمنی خودرو


۱۱. سیستم هشدار خروج از خطوط/سیستم کمکی حفظ خطوط حرکت

در حالی که سیستم‌های هشدار خروج از خطوط یا سیستم‌های کمکی حفظ خطوط حرکت، بیشترین تغییر و تحول را در نحوه عملکرد و تشخیص خطرات داشته‌اند، اما مشخصا خودروهایی که توان هشدار دادن در مورد خروج از خطوط دارند و یا می‌توانند به نحوی خودرو را به مسیر مناسب بین خطوط بازگردانند، قادرند از تصادفات کشنده و مرگبار جلوگیری کنند. بر اساس آمار و ارقام موجود نیز این سیستم‌ها موفق به جلوگیری از این برخوردها شده‌اند. با استفاده از ایجاد صدا یا لرزشی کوچک در فرمان یا صندلی خودرو، این سیستم‌ها راننده را نسبت به شرایط آگاه می‌کنند. سیستم‌های کمکی حفظ خطوط حرکت، پا را از این فراتر می‌گذارند و با درگیر کردن ترمزها یا با کنترل خودکار خودرو (اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است)، آن را به مسیر بین خطوط هدایت می‌کنند. از آنجایی که دوربین‌های این سیستم باید به‌طور پیوسته به بررسی مسیر بپردازند، تنها ایرادی که می‌توان از این سیستم‌ها گرفت، عدم عملکرد صحیح در شرایط بد آب و هوایی و جاده‌هایی است که از خط‌کشی مناسبی بهره نمی‌برند.

سیستم‌های ایمنی خودرو

 

 

 

 

منبع: زومیت

خواندن 301 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سیستم ترمز AEB چیست؟

آذر 02, 1395
بازدید: 392
نوشته شده توسط

ایمنی در دنیا یک بحث مهم و غیرقابل انکار است چرا که سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها جان خود را به‌خاطر ضعف در بخش ایمنی از دست می‌دهند. ایمنی در تمام صنایع وجود دارد و تمام شرکت‌های بزرگ دنیا در تلاش‌اند در بخش ایمنی به حداکثر ضریب اطمینان، دست یابند. ایمنی در خودرو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با جان موجودات در ارتباط است.

این وسیله نقلیه به‌نوعی تمام زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و مردم روزانه با این وسیله ساعات زیادی را طی می‌کنند. شرکت‌های تولید کننده خودرو با پیشرفت علم، هر روز در تلاش‌اند محصولاتی را روانه بازار کنند که از لحاظ ایمنی، برای سرنشینان و حتی عابران پیاده، مشکلی ایجاد نکنند. تصادف یک حادثه ناگوار در دنیای خودرو محسوب می‌شود که جان بسیاری از افراد را به‌خطر می‌اندازد. حال خودروهای جدید روز به روز به سیستم‌های فوق هوشمند مجهز می‌شوند تا از تعداد این تصادفات کاسته شود و یا شدت آنها را کم کنند.

اگر ما به شما بگوییم که یکی از آپشن‌های ایمنی که می‌تواند زندگی شما را نجات دهد، هزینه آن برای شرکت‌های تولیدکننده کمتر از ۴۰ یورو است، متعجب خواهید شد. سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) نام این آپشن جذاب است، و استفاده از آن به‌طور چشمگیری در اتومبیل‌های جدید رو به افزایش است.حدود ۹۵٪ از خودروهای جدید مورد آزمایش توسط کارشناسان ایمنی در موسسه استاندارد ایمنی اروپا یا یورو NCAP در سال ۲۰۱۵، سیستم AEB را به‌عنوان یک آپشن استاندارد و یا سفارشی داشته‌اند. کارشناسان برجسته نرخ ایمنی AEB را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های ایمنی خودروها در سال‌های اخیر، بسیار بالا می‌دانند. بر اساس آمار این سیستم ایمنی می‌تواند سالانه از ۵۰۰۰ مرگ‌ومیر و ۵۰۰۰۰ جراحت جلوگیری کند که یک آمار بسیار خوب برای بقاء انسان‌ها محسوب می‌شود.

AEB چگونه کار می کند؟

بیشتر سیستم‌های AEB در سرعت‌های پایین برای جلوگیری و یا کاهش شدت ضربه استفاده می‌شوند. این سیستم در سرعت‌های بالا فقط کمی از سرعت وسیله نقلیه کم می‌کند تا خسارات ناشی از تصادف را کم کند و یا از مرگ و میر جلوگیری کند. البته این سیستم در آینده رشد خواهد کرد و یا تجهیزات ایمنی دیگری در نظر گرفته می‌شود تا در سرعت‌های بالا نیز عملکرد بهتری داشته باشد. بیشتر خودروهایی که در آزمون یورو NCAP نتیجه خوبی کسب کردند مجهز به این سیستم بوده‌اند که به‌ترتیب عملکرد خوبی را در برابر عابران، دوچرخه سواران و بعد خودروهای دیگر داشته‌اند. سیستم ترمز اتوماتیک مجهز به رادار لیزری بوده که توانایی تشخیص موانع و بررسی شرایط جاده را دارد. جالب است بدانید که کروزکنترل نیز دقیقا سیستمی مشابه ترمز اظطراری دارد و تنها تفاوت آنها مربوط به دوربین سیستم AEB می‌شود.زمانی که اتومبیل شما مجهز به این سیستم باشد در ابتدا با تشخیص مانع فقط به شما هشدار می دهد و بعد در صورت نیاز، خود وارد عمل می‌شود و باعث توقف خودرو می‌شود.

بیش از ۷ سال است که از این سیستم در اتومبیل‌های برندهای مشهور استفاده می‌شود و اخیرا وارد خودروهای چینی نیز شده است. کمپانی سوئدی ولوو یکی از پیشگامان این سیستم بود، این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ از سیستم ترمز اظطراری در شاسی‌بلند XC60 استفاده کرد.

سیستم AEB اولیه در ابتدا برای سرعت‌های بسیار کم طراحی شده بود و چندان کارآمد نبود ولی هر روز این سیستم در حال پیشرفت است. جالب اینجاست که بدانید در نسل اولیه این سیستم، اگر اختلاف سرعت بین ۲ وسیله نقلیه بیش از ۱۵ کیلومتر بر ساعت بود و خودروها بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت داشتند، عملا این آپشن ناکارآمد می‌شد.

چرا باید اتومبیل آینده ما مجهز به AEB باشد؟

استفاده از این سیستم و سیستم کمک راننده، باعث کاهش تعداد تصادفات می‌شود که همین یک دلیل مهم برای این است که اگر می‌خواهیم خودرویی خریداری کنیم، مجهز به این آپشن باشد. همچنین اتومبیل‌هایی که مجهز به AEB هستند ۱۰ تا ۱۴ درصد کمتر به اداره های بیمه مراجعه می‌کنند تا درخواست دریافت مطالبات بیمه برای تعمیر خسارات ناشی از تصادفات را کنند. کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که AEB می‌تواند تصادفات منجر به مرگ را تا ۲۰-۲۵٪ کاهش دهد، و تصادفات ناشی از سقوط که منجر به آسیب می‌شود را تا ۲۵ الی ۳۵٪ کاهش پیدا خواهد کرد.

چرا تمام خودروها به AEB مجهز نیستند؟


این برای تولیدکنندگان کوچک سخت خواهد بود که چنین فناوری پیشرفته‌ای را  حتی با وجود قیمت پایین آن، به شرکت خود بیاورند و همچنین این سیستم هنوز به طور کامل در بین مردم گسترش پیدا نکرده و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهد سایر آپشن‌های ظاهری و فنی را برای خودرو خود سفارش دهند. اما موسسه استاندارد ایمنی اروپا در نظر دارد هر چه سریع‌تر این سیستم را به‌عنوان یک آپشن ضروری در خودروها، اجباری کند. برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای مجهز به AEB، سیاست‌هایی اندیشیده شده است که یکی از آنها پرداخت هزینه بیمه کمتر است. البته نباید فراموش کرد که در ابتدا، استفاده از کمربند ایمنی هم چندان با استقبال روبرو نمی‌شد ولی اکنون تمام مردم به این وسیله به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: چرخان

خواندن 392 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استخدام